My School Ticino > Educational approach

Il metodo educativo adottato nella nostra scuola e a cui gli operatori di My School Ticino si ispirano nel loro agito quotidiano è l’attivismo pedagogico. Cosa significa? Chi sono i suoi testimoni? Maria Montessori, Loris Malaguzzi, Emmi Pikler, John Dewey, Baden Powell, Thomas Gordon e altri. Da ognuno di essi traggono il meglio fino ad ottenere un melting pot unico, sentito e condiviso.
La presenza giornaliera di educatrici di madrelingua inglese e italiana promuove le esperienze in un ambiente bilingue. Il territorio circostante e la sua ricchezza dal punto di vista naturalistico e culturale favoriscono le esperienze di Outdoor Education, corrente in continua espansione presso My School Ticino.

Maria Montessori's active learning

The key feature of active learning is that children play an active role in the educational process and are not simply passive receivers of an adult’s action. Knowledge is gained through experience and the concreteness of doing, understanding concepts through action.
Adults are no longer the transmitters of concepts but instead act as guides preparing the environment to facilitate discovery, curiosity and direct activity by the children independently.
The Montessori method involves using structured materials in a specific sequence. It is clear to the children when something is done incorrectly so they are able to self-correct.

Loris Malaguzzi

The Reggio Emilia educational approach of Loris Malaguzzi also uses active learning in children’s education. It is acquired through experience, developed by each child over time and at the moment he/she feels is right.
Reggio Emilia schools are known across the world and favour the use of the one hundred languages of children – ways of communicating, expressing yourself and thinking. The adults’ role is to present opportunities for these languages to be revealed.
This is achieved at our workshops and by using non-structured materials, such as reusing clean discarded items which are collected and selected, divided by type, colour and material. Together with the teacher the children express theirdea own ideas, thanks to the variety of the material proposed. In the workshop we do not ‘produce’ learning but rather create the conditions for learning.

Outdoor Education

Con Outdoor Education si definisce a livello internazionale un orientamento pedagogico che intende favorire le esperienze in presa diretta con l’ambiente: dal bisogno naturale dell’infanzia di esplorare e mettersi alla prova, ai progetti di educazione ambientale. Il campus di My School Ticino si trova in una zona verde ben soleggiata e poco trafficata. Confina con il riale e il bosco, offrendo vasti spazi di gioco e apprendimento all’aria aperta: My Woods, per le attività nel bosco, l’orto, il giardino, il campetto da calcio nonché ampie aree verdi circostanti. Il territorio e la sua ricchezza culturale permettono inoltre ricche esperienze di apprendimento e di vita a contatto con le realtà locali: la vita rurale di un tempo, l’alternarsi delle stagioni nel bosco circostante, la realtà dell’Azienda Agraria di Mezzana, la scoperta della fauna e della flora locali, e tanto altro.
My School Ticino propone progetti di Outdoor Education per tutti I suoi utenti: bambini del Nido, della Scuola dell’Infanzia, della Scuola Elementare e per gli utenti del Servizio Extrascolastico.

Per vedere da vicino... "Video"

Italian/English bilingualism

There are mother-tongue English teachers in every class of the school. They speak, play, greet, eat, sing, work, tidy up and welcome in English. The class teacher guarantees continuity with the “local” language while the English teachers propose and offer a different sound to the children, which will help the children develop recognition and acceptance of a different language and to acquire the foundations for learning a second language.
Torna a "My School Ticino"
Top